لوگوی وبلاگ هگفاز

وبلاگ سامانه هَگفاز

مراحل آموزش پرتاب نیزه

مراحل آموزش پرتاب نیزه

پرتاب از روبه‌رو

- اصول ایمنى رعایت و نحوهٔ گرفتن نیزه و حمل آن یادآورى شود.

- نیزه از بالاى سر طورى عقب کشیده شود که نوک آن به‌طرف زمین باشد.

- اندکى به‌طرف عقب خم شوید و در حالى‌که دست شما کاملاً کشیده شده و نیزه با زاویهٔ کم نسبت به زمین قرار دارد آن را به فاصلهٔ ۴ - ۳ مترى پرتاب کنید.

- سپس با خم‌کردن بیشتر نیزه باز هم در حالى‌که سر نیزه پائین است آن را به فاصلهٔ ۸-۷ مترى و سپس ۱۲ - ۱۰ مترى پرتاب کنید.

هدف: شتاب‌دادن به نیزه در یک مسیر مستقیم (تصویر پرتاب از روبه‌رو)

http://images.persianblog.ir/718898_elRBayhc.gif

پرتاب از روبه‌رو

 

 

پرتاب ایستاده

- در پرتاب ایستاده پاها به‌اندازهٔ عرض شانه (۶۰ تا ۹۰ سانتى‌متر) باز شوند و مسیر پاها در جهت پرتاب باشد.

- نیزه از بالاتر از ارتفاع شانه به عقب کشیده شود. کف دست بالا کاملاً روبه‌روى آسمان باشد و به‌طرف داخل چرخانده شود.

- حرکت را با بالا آوردن پاى چپ و جدا کردن آن از زمین و انتقال وزن به پاى راست (عقبی) که اندکى خم‌شده آغاز کنید.

- به هنگام انجام این حرکت تمرکز بر استفادهٔ صحیح و به‌موقع از چرخش مفصل لگن حاصل باشد.

هدف: پرتاب از وضعیت توانمند صحیح (تصویر پرتاب ایستاده)

 http://images.persianblog.ir/718898_yuSalXEH.gif

پرتاب ایستاده

پرتاب با ریتم ۳ گام

- نیزه عقب کشیده شود. در وضعیت شکل در حالى‌که زانوها اندکى خم است قرار بگیرد به طورى‌که پاى راست جلو باشد.

- حرکت ۳ گام را با برداشتن اولین گام با پاى چپ شروع کنید و روى کف پاى چپ فرود آئید. گام قیچى را فعالانه انجام دهید ولى زانوى پاى راست زیاد بالا نیاید.

 - گام‌ها را یکى پس از دیگرى بردارید و پس از اجراء گام قیچى و قرار گرفتن در وضعیت پرتاب، نیزه را رها کنید.

هدف: آشنا شدن با گام قیچى و جفت‌کردن آن با ”وضعیت توانمند“ (تصویر پرتاب با ریتم ۳ گام)

 http://images.persianblog.ir/718898_aHmaT4zX.gif

پرتاب با ریتم ۳ گام

پرتاب با ریتم ۵ گام

- حرکت ۵ گام را در حالى‌که نیزه عقب کشیده‌شده، شروع کنید. اولین با پاى راست برداشته شود.

- سپس گام ۱ و ۲ را با حالت دویدن انجام داده، بعد از آن ریتم ۳ گام را انجام دهید.

- حالا مسافت ۵ گام را در نظر گرفته، از نقطه‌اى شروع کنید و ریتم ۵ گام را با شمارش ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ انجام دهید. در کلیهٔ مراحل، پرتاب‌کنندگان راست‌دست با پاى راست شروع مى‌کنند.

هدف: توسعهٔ حرکات ریتم ۵ گام (تصویر پرتاب با ریتم ۵ گام)

 http://images.persianblog.ir/718898_emmGDlZz.gif

پرتاب با ریتم ۵ گام

دورخیز

- عمل عقب‌کشیدن نیزه را تکرار کنید. سعى کنید نیزه با دو یا سه گام عقب کشیده شود. اول با حالت راه رفتن و سپس با دویدن آهسته این‌کار را انجام دهید.

- نحوهٔ قرارگرفتن نیزه را در حالى‌که عقب کشیده‌شده کنترل کنید. نیزه نزدیک سر و مچ دست قفل شود تا از افتادن دم نیزه جلوگیرى به‌عمل آید.

- با تکرار دورخیز، مسافت دورخیز را اندازه‌گیرى و ثابت کنید و سپس نقطهٔ شروع و آغاز ۵ گام را علامت‌گذارى نمائید.

هدف: یادگیرى پرتاب با استفاده از دورخیز و آشنائى با عقب‌کشیدن نیزه و جفت‌کردن آن

با ریتم ۵ گام (تصویر دورخیز)

 http://images.persianblog.ir/718898_RQNSS3gx.gif

دورخیز

مراحل کامل تکنیک

مراحل کامل را با اجراء وضعیت توانمند صحیح و کنترل کامل انجام دهید.

- مراحل کامل را با نیزه‌هاى سبک‌تر انجام دهید.

- مراحل کامل را با وسایل مختلف از قبیل توپ‌هاى ۲۰۰ تا ۶۰۰ گرمى و یا سنگ‌ها یا وزنه‌هائى با وزنه‌هاى مختلف انجام دهید.

- در حین اجراء کامل، نکات تکنیکى مانند عقب‌کشیدن به‌موقع قرار گرفتن در وضعیت توانمند، چرخش به‌موقع مفصل لگن و انتقال نیرو و از عضلات بزرگ‌تر و سنگین‌تر به عضلات سبک‌تر، رعایت شود.

هدف: ارتباط دادن مراحل مختلف به یکدیگر براى اجراء یک پرتاب کامل (تصویر مراحل کامل تکنیک)

 http://images.persianblog.ir/718898_nteyPCtx.gif

 

(0)
55 بازدید

کلمات کلیدی


مراحل آموزش پرتاب نیزه

پرتاب نیزه

پرتاب از روبه رو نیزه

پرتاب ایستاده نیزه

پرتاب با ریتم نیزه

مسابقات نیزه

نیزه

دور خیز در پرتاب نیزه

تصویر حسین قلی بیگی حسین قلی بیگی

614 محصول / 54 مطلب

دیدگاه خود را بنویسید !

متن دیدگاه:

کد امنیتی
تصویر امنیتی
logo-samandehi